Συμβούλιο Υπουργών Μεταφορών, Τηλεπικοινωνιών και Ενέργειας της Ε.Ε. -Θαλάσσιες Μεταφορές
Συνεδρίασε, στις Βρυξέλλες, το Συμβούλιο υπουργών Μεταφορών, Τηλεπικοινωνιών και Ενέργειας της Ε.Ε., το οποίο ασχολήθηκε, μεταξύ άλλων και με θέματα θαλασσίων μεταφορών.
Τη χώρα μας, κατά τη συζήτηση των θεμάτων ναυτιλιακού ενδιαφέροντος, εκπροσώπησε ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου & Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Αναστάσης Παπαληγούρας, ο οποίος συνοδευόταν από υπηρεσιακούς παράγοντες του ΥΕΝΑΝΠ και της Μόνιμης Ελληνικής Αντιπροσωπείας στην Ε.Ε.
Το Συμβούλιο, κατ’ αρχήν, υιοθέτησε Συμπεράσματα αναφορικά με «τους στρατηγικούς στόχους και τις συστάσεις για την πολιτική θαλασσίων μεταφορών της Ε.Ε. μέχρι το 2018» και «τη δημιουργία ενός Ευρωπαϊκού χώρου θαλασσίων μεταφορών χωρίς εμπόδια». Επιπρόσθετα, το Συμβούλιο ασχολήθηκε και με το θέμα του πεδίου εφαρμογής της πρότασης Κανονισμού για τα δικαιώματα των επιβατών στις θαλάσσιες και εσωτερικές πλωτές μεταφορές.
Ο υπουργός, στην πρώτη παρέμβασή του, όσον αφορά στο θέμα της πρότασης Κανονισμού για τα δικαιώματα των επιβατών στις θαλάσσιες μεταφορές, δήλωσε ότι η Ελλάς στηρίζει πλήρως τους στόχους του Κανονισμού. Επιπρόσθετα ανέφερε ότι η χώρα μας είχε ήδη αναλάβει σχετική νομοθετική πρωτοβουλία σε εθνικό επίπεδο, προκειμένου να επιτευχθεί η παροχή ποιοτικών υπηρεσιών στα εκατομμύρια των επιβατών που διακινούνται από και προς λιμένες της ηπειρωτικής Ελλάδος και των Ελληνικών νησιών, μέσω ενός εκτεταμένου ακτοπλοϊκού συγκοινωνιακού δικτύου.
Με πρωτοβουλία του Έλληνα υπουργού, συμπεριλήφθηκε στην Ημερήσια Διάταξη του Συμβουλίου το θέμα της πειρατείας στη θαλάσσια περιοχή της Σομαλίας και του Κόλπου του Άντεν.
Ο κ. Παπαληγούρας, στη δεύτερη παρέμβασή του, επεσήμανε:
«Θα ήθελα να ευχαριστήσω την Προεδρία που συμπεριέλαβε στην Ημερήσια Διάταξη του Συμβουλίου την πρόταση της Ελλάδος, προκειμένου να γίνει αναφορά σε ένα, ίσως, από τα πιο σημαντικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η διεθνής -και κατ΄ επέκταση- η κοινοτική ναυτιλία, σήμερα.
Αναφέρομαι στην έξαρση του φαινομένου της πειρατείας στη θαλάσσια περιοχή της Σομαλίας και του Κόλπου του Άντεν.
Συγκεκριμένα και σύμφωνα με στοιχεία του ΙΜΟ, μόνο κατά το προηγούμενο έτος 2008, σημειώθηκαν παγκοσμίως 293 περιστατικά πειρατείας. Από αυτά 49 κατέληξαν σε ομηρία και 889 ναυτικοί κρατήθηκαν. Επίσης 32 ναυτικοί τραυματίστηκαν , 11 σκοτώθηκαν και 21 αγνοούνται.
Από τα περιστατικά αυτά, 111 καταγράφηκαν στην περιοχή του Κέρατος της Αφρικής και του κόλπου του Άντεν, εκ των οποίων 40 κατέληξαν σε ομηρία. Στη συγκεκριμένη περιοχή η αύξηση των περιστατικών ανέρχεται σε 200% περίπου, σε σχέση με τα προηγούμενα έτη.
Είναι πράγματι οξύμωρο, συνέχισε ο ΥΕΝΑΝΠ, στον 21ο αιώνα, να ομιλούμε για πειρατικές επιθέσεις σε πλοία, για ομηρίες ναυτικών και για καταβολή λύτρων.
Η Ελλάς, ως μια από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές χώρες, έχει ανεπιφύλακτα και εμπράκτως υποστηρίξει όλες τις πρωτοβουλίες της Διεθνούς Κοινότητας, των Ηνωμένων Εθνών και του Γενικού Γραμματέα του ΙΜΟ στο θέμα της αντιμετώπισης της πειρατείας, ενώ, παράλληλα, συμμετέχει ενεργά και ανελλιπώς σε όλα τα διεθνή Fora, όπου διαμορφώνεται το πλαίσιο για την αντιμετώπιση του προβλήματος.
Στο σημείο αυτό, θα ήθελα να ευχαριστήσω και δημοσίως τον Επίτροπο κ. Tajani, για τη θετική ανταπόκρισή του στην επιστολή που του απηύθυνα για ανάληψη πρωτοβουλιών και δράσεων, εντός του πλαισίου της διεθνούς νομοθεσίας, των Ψηφισμάτων του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών, των Αποφάσεων του ΙΜΟ, αλλά και των αποφάσεων των αρμόδιων κοινοτικών οργάνων για την αντιμετώπιση της πειρατείας».
Ο κ. Παπαληγούρας, υπενθύμισε ότι «όπως είναι γνωστό, από πλευράς Ευρωπαϊκής Ένωσης έχει αναληφθεί δράση και έχουν αποσταλεί ναυτικές δυνάμεις στην περιοχή της Σομαλίας, με θετικά μέχρι σήμερα αποτελέσματα.
Η συμμετοχή Ελληνικών ναυτικών δυνάμεων στην περιοχή αποδεικνύει το ιδιαίτερο ενδιαφέρον που επιδεικνύει η χώρα μας, όπως και άλλες χώρες της Ε.Ε., για την αντιμετώπιση της πειρατείας και τη διασφάλιση συνθηκών ασφαλούς ναυσιπλοΐας στην περιοχή».
Ο υπουργός ευχαρίστησε τις χώρες εκείνες, που έχουν αποστείλει ναυτικές μονάδες στην περιοχή και συνεχάρη τα πληρώματα όλων των πλοίων που επιχειρούν με κύριο στόχο τη διασφάλιση προϋποθέσεων ασφαλούς ναυσιπλοΐας και ειδικότερα για την προστασία των ναυτικών, η οποία αποτελεί πρώτη προτεραιότητα για την Ελλάδα.
«Ωστόσο, σημείωσε εμφαντικά ο κ. Παπαληγούρας, παρά το γεγονός ότι υπάρχει παρουσία ναυτικών δυνάμεων στην περιοχή, οι επιθέσεις σε πλοία συνεχίζονται. Χαρακτηριστικά αναφέρω ότι από την έναρξη της επιχείρησης ΑΤΑΛΑΝΤΑ, στις 12/12/2008, έχουν σημειωθεί περίπου 50 επιθέσεις, από τις οποίες 11 κατέληξαν σε ομηρία. Σήμερα κρατούνται 9 πλοία με περίπου 153 ναυτικούς. Ιδιαίτερα σημειώνω ότι τρία πλοία κατελήφθησαν εντός του τρέχοντος μηνός.
Θεωρώ λοιπόν ότι είναι σκόπιμο να ενδυναμώσουμε τις προσπάθειές μας, τόσο σε διεθνές όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, προς εξάλειψη του φαινομένου της πειρατείας σε όλες τις περιοχές του πλανήτη.
Στο πλαίσιο αυτό, πιστεύω ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση μπορεί να διαδραματίσει πολύ σημαντικό ρόλο, ιδίως σε επιχειρησιακό επίπεδο. Προς την κατεύθυνση αυτή θα μπορούσαμε να εξετάσουμε αφ’ ενός τη διεύρυνση της εποπτευόμενης θαλάσσιας περιοχής και αφ’ ετέρου την ενδυνάμωση των επιχειρησιακών κανόνων εμπλοκής, χωρίς να παραβλέπεται η ανάγκη εγρήγορσης και συνεπούς ενημέρωσης των αρμοδίων κέντρων εκ μέρους των ναυτιλιακών φορέων».
Και ο υπουργός συνόψισε, αναφερόμενος στις διαρκείς πρωτοβουλίες του ΙΜΟ για το συγκεκριμένο θέμα, καθώς και στις σχετικές αποφάσεις του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών, οι οποίες έχουν διαμορφώσει ένα συνεκτικό πλαίσιο για την ανάληψη επιχειρησιακής δράσης στη θαλάσσια περιοχή ανοικτά των ακτών της Σομαλίας.
Συνεδρίασε, στις Βρυξέλλες, το Συμβούλιο υπουργών Μεταφορών, Τηλεπικοινωνιών και Ενέργειας της Ε.Ε., το οποίο ασχολήθηκε, μεταξύ άλλων και με θέματα θαλασσίων μεταφορών.
Τη χώρα μας, κατά τη συζήτηση των θεμάτων ναυτιλιακού ενδιαφέροντος, εκπροσώπησε ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου & Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Αναστάσης Παπαληγούρας, ο οποίος συνοδευόταν από υπηρεσιακούς παράγοντες του ΥΕΝΑΝΠ και της Μόνιμης Ελληνικής Αντιπροσωπείας στην Ε.Ε.
Το Συμβούλιο, κατ’ αρχήν, υιοθέτησε Συμπεράσματα αναφορικά με «τους στρατηγικούς στόχους και τις συστάσεις για την πολιτική θαλασσίων μεταφορών της Ε.Ε. μέχρι το 2018» και «τη δημιουργία ενός Ευρωπαϊκού χώρου θαλασσίων μεταφορών χωρίς εμπόδια». Επιπρόσθετα, το Συμβούλιο ασχολήθηκε και με το θέμα του πεδίου εφαρμογής της πρότασης Κανονισμού για τα δικαιώματα των επιβατών στις θαλάσσιες και εσωτερικές πλωτές μεταφορές.
Ο υπουργός, στην πρώτη παρέμβασή του, όσον αφορά στο θέμα της πρότασης Κανονισμού για τα δικαιώματα των επιβατών στις θαλάσσιες μεταφορές, δήλωσε ότι η Ελλάς στηρίζει πλήρως τους στόχους του Κανονισμού. Επιπρόσθετα ανέφερε ότι η χώρα μας είχε ήδη αναλάβει σχετική νομοθετική πρωτοβουλία σε εθνικό επίπεδο, προκειμένου να επιτευχθεί η παροχή ποιοτικών υπηρεσιών στα εκατομμύρια των επιβατών που διακινούνται από και προς λιμένες της ηπειρωτικής Ελλάδος και των Ελληνικών νησιών, μέσω ενός εκτεταμένου ακτοπλοϊκού συγκοινωνιακού δικτύου.
Με πρωτοβουλία του Έλληνα υπουργού, συμπεριλήφθηκε στην Ημερήσια Διάταξη του Συμβουλίου το θέμα της πειρατείας στη θαλάσσια περιοχή της Σομαλίας και του Κόλπου του Άντεν.
Ο κ. Παπαληγούρας, στη δεύτερη παρέμβασή του, επεσήμανε:
«Θα ήθελα να ευχαριστήσω την Προεδρία που συμπεριέλαβε στην Ημερήσια Διάταξη του Συμβουλίου την πρόταση της Ελλάδος, προκειμένου να γίνει αναφορά σε ένα, ίσως, από τα πιο σημαντικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η διεθνής -και κατ΄ επέκταση- η κοινοτική ναυτιλία, σήμερα.
Αναφέρομαι στην έξαρση του φαινομένου της πειρατείας στη θαλάσσια περιοχή της Σομαλίας και του Κόλπου του Άντεν.
Συγκεκριμένα και σύμφωνα με στοιχεία του ΙΜΟ, μόνο κατά το προηγούμενο έτος 2008, σημειώθηκαν παγκοσμίως 293 περιστατικά πειρατείας. Από αυτά 49 κατέληξαν σε ομηρία και 889 ναυτικοί κρατήθηκαν. Επίσης 32 ναυτικοί τραυματίστηκαν , 11 σκοτώθηκαν και 21 αγνοούνται.
Από τα περιστατικά αυτά, 111 καταγράφηκαν στην περιοχή του Κέρατος της Αφρικής και του κόλπου του Άντεν, εκ των οποίων 40 κατέληξαν σε ομηρία. Στη συγκεκριμένη περιοχή η αύξηση των περιστατικών ανέρχεται σε 200% περίπου, σε σχέση με τα προηγούμενα έτη.
Είναι πράγματι οξύμωρο, συνέχισε ο ΥΕΝΑΝΠ, στον 21ο αιώνα, να ομιλούμε για πειρατικές επιθέσεις σε πλοία, για ομηρίες ναυτικών και για καταβολή λύτρων.
Η Ελλάς, ως μια από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές χώρες, έχει ανεπιφύλακτα και εμπράκτως υποστηρίξει όλες τις πρωτοβουλίες της Διεθνούς Κοινότητας, των Ηνωμένων Εθνών και του Γενικού Γραμματέα του ΙΜΟ στο θέμα της αντιμετώπισης της πειρατείας, ενώ, παράλληλα, συμμετέχει ενεργά και ανελλιπώς σε όλα τα διεθνή Fora, όπου διαμορφώνεται το πλαίσιο για την αντιμετώπιση του προβλήματος.
Στο σημείο αυτό, θα ήθελα να ευχαριστήσω και δημοσίως τον Επίτροπο κ. Tajani, για τη θετική ανταπόκρισή του στην επιστολή που του απηύθυνα για ανάληψη πρωτοβουλιών και δράσεων, εντός του πλαισίου της διεθνούς νομοθεσίας, των Ψηφισμάτων του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών, των Αποφάσεων του ΙΜΟ, αλλά και των αποφάσεων των αρμόδιων κοινοτικών οργάνων για την αντιμετώπιση της πειρατείας».
Ο κ. Παπαληγούρας, υπενθύμισε ότι «όπως είναι γνωστό, από πλευράς Ευρωπαϊκής Ένωσης έχει αναληφθεί δράση και έχουν αποσταλεί ναυτικές δυνάμεις στην περιοχή της Σομαλίας, με θετικά μέχρι σήμερα αποτελέσματα.
Η συμμετοχή Ελληνικών ναυτικών δυνάμεων στην περιοχή αποδεικνύει το ιδιαίτερο ενδιαφέρον που επιδεικνύει η χώρα μας, όπως και άλλες χώρες της Ε.Ε., για την αντιμετώπιση της πειρατείας και τη διασφάλιση συνθηκών ασφαλούς ναυσιπλοΐας στην περιοχή».
Ο υπουργός ευχαρίστησε τις χώρες εκείνες, που έχουν αποστείλει ναυτικές μονάδες στην περιοχή και συνεχάρη τα πληρώματα όλων των πλοίων που επιχειρούν με κύριο στόχο τη διασφάλιση προϋποθέσεων ασφαλούς ναυσιπλοΐας και ειδικότερα για την προστασία των ναυτικών, η οποία αποτελεί πρώτη προτεραιότητα για την Ελλάδα.
«Ωστόσο, σημείωσε εμφαντικά ο κ. Παπαληγούρας, παρά το γεγονός ότι υπάρχει παρουσία ναυτικών δυνάμεων στην περιοχή, οι επιθέσεις σε πλοία συνεχίζονται. Χαρακτηριστικά αναφέρω ότι από την έναρξη της επιχείρησης ΑΤΑΛΑΝΤΑ, στις 12/12/2008, έχουν σημειωθεί περίπου 50 επιθέσεις, από τις οποίες 11 κατέληξαν σε ομηρία. Σήμερα κρατούνται 9 πλοία με περίπου 153 ναυτικούς. Ιδιαίτερα σημειώνω ότι τρία πλοία κατελήφθησαν εντός του τρέχοντος μηνός.
Θεωρώ λοιπόν ότι είναι σκόπιμο να ενδυναμώσουμε τις προσπάθειές μας, τόσο σε διεθνές όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, προς εξάλειψη του φαινομένου της πειρατείας σε όλες τις περιοχές του πλανήτη.
Στο πλαίσιο αυτό, πιστεύω ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση μπορεί να διαδραματίσει πολύ σημαντικό ρόλο, ιδίως σε επιχειρησιακό επίπεδο. Προς την κατεύθυνση αυτή θα μπορούσαμε να εξετάσουμε αφ’ ενός τη διεύρυνση της εποπτευόμενης θαλάσσιας περιοχής και αφ’ ετέρου την ενδυνάμωση των επιχειρησιακών κανόνων εμπλοκής, χωρίς να παραβλέπεται η ανάγκη εγρήγορσης και συνεπούς ενημέρωσης των αρμοδίων κέντρων εκ μέρους των ναυτιλιακών φορέων».
Και ο υπουργός συνόψισε, αναφερόμενος στις διαρκείς πρωτοβουλίες του ΙΜΟ για το συγκεκριμένο θέμα, καθώς και στις σχετικές αποφάσεις του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών, οι οποίες έχουν διαμορφώσει ένα συνεκτικό πλαίσιο για την ανάληψη επιχειρησιακής δράσης στη θαλάσσια περιοχή ανοικτά των ακτών της Σομαλίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου