Τεράστιες ανισότητες ανάμεσα στο 80% των δημοσίων υπαλλήλων που αμείβονται με μέσο μισθό 1639 ευρώ και ένα 0,4% που λαμβάνει μισθούς άνω των 5856 ευρώ, αλλά και μεταξύ των υπουργείων επιβεβαιώνει και επίσημα το προσχέδιο της μελέτης για τις μισθολογικές εξελίξεις στο Δημόσιο.
Υψηλότερες αμοιβές λαμβάνουν οι υπάλληλοι των υπουργείων Εξωτερικών (μέσος μισθός 5503 ευρώ), Οικονομικών (2955), Οικονομίας (2737), της Βουλής (2835), υπουργείου Μεταφορών (2737), ΑΣΕΠ (2670), υπουργείου Δικαιοσύνης (2527), ΕΣΡ (2500), και της Προεδρίας της Δημοκρατίας (2492), ενώ χαμηλότερες οι συνάδελφοί τους στο υπουργείο Εσωτερικών (1755), τις Περιφέρειες (1750) και Εθνικής Άμυνας (1673).
Στην έκθεση επισημαίνεται ότι οι μεγαλύτερες τακτικές προβλεπόμενες αμοιβές δίνονται στο υπουργείο Οικονομικών (η αμοιβή του νεοδιοριζόμενου είναι υψηλότερη κατά 40% από τα μέσο όρο των υπουργείων και ενός υπαλλήλου με 33 χρόνια υπηρεσίας στο 55-64%) και ακολουθούν το υπουργείο Εσωτερικών και Δικαιοσύνης. (συν 8-12% και 7-14% αντίστοιχα από την κατηγορία ΠΕ μέχρι την κατηγορία ΥΕ για τους νεοδιορισμένους)
Οι χαμηλότερες αμοιβές, σε σχέση με τα υπόλοιπα υπουργεία, δίνονται στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας, για το πολιτικό προσωπικό, κατά 20%, στο υπουργείο Θαλάσσιων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας κατά 15% και στο υπουργείο Παιδείας κατά 19%, από το μέσο όρο.
Κατακερματισμένο το σύστημα των επιδομάτων
Σύμφωνα με τη μελέτη ο βασικός μισθός ενός δημοσίου υπαλλήλου αποτελεί κατά μέσο όρο το 60,17% των συνολικών απολαβών του, το 28,85% είναι τα επιδόματα, το 5,46% το χρονοεπίδομα και το 2,68% οι υπερωρίες.
Μάλιστα, όπως αναφέρεται στη μελέτη τα μόνα κριτήρια για τις αποδοχές είναι η εκπαίδευση και τα χρόνια εργασίας, ενώ αγνοείται εντελών η απόδοση.
Παράλληλα το σύστημα των επιδομάτων χαρακτηρίζεται «κατακερματισμένο», καθώς «σε γενικές γραμμές το κάθε υπουργείο έχει τη δική του επιδοματική πολιτική», ενώ βρίσκονται χαμηλά τα επιδόματα ευθύνης και τα οικογενειακά. Όλα αυτά ανμένεται να αλλάξουν με το ενίαιο μισθολόγιο που αναμένεται να περιορίσει τα επιδόματα σε τέσσερα: Οικογενειακό, επίδομα θέσης, παραγωγικότητας και ειδικών συνθηκών εργασίας.
620 έως 670.000 οι δημόσιοι υπάλληλοι το 2013
Βασικά ζητούμενα για το Δημόσιο, σύμφωνα με τη μελέτη, είναι η βελτίωση ποιότητας υπηρεσιών και η καλύτερη αξιοποίηση και εξοικονόμηση των δημόσιων πόρων - πέραν της μισθολογικής δαπάνης.
Παράλληλα οι αποχωρήσεις για το 2010 έφτασαν τις 52.613, ενώ με βάση τα σημερινά δεδομένα οι εργαζόμενοι που στις 31.12 ήταν 740.000 θα είναι από 620 έως 670.000. Παράλληλα η μισθολογική δαπάνη που μειώθηκε σε σχέση με το 2009 κατά περίπου 10% (από 21,4 σε 19,1 δις ευρώ) υπολογίζεται να μειωθεί από 16,3 έως 17,5 δις ευρώ το 2013).
Σύγκριση με ΕΕ: Ίδιο κράτος αλλά λιγότερο αποτελεσματικό
Στη μελέτη γίνεται σύγκριση με τις χώρες της Ε.Ε. και επισημαίνεται ότι αν και «το μέγεθος της απασχόλησης στο δημόσιο στην Ελλάδα συμβαδίζει με το αντίστοιχο των αναπτυγμένων οικονομικά χωρών και ιδίως της ΕΕ το πρόβλημα εντοπίζεται στην αποτελεσματικότητα ή την επιλεχθείσα πολιτική εμπλοκής του κράτους στην οικονομική ζωή».
Παράλληλα στην έκθεση τονίζεται ότι «η απασχόληση στο δημόσιο τομέα επηρεάζει τα επίπεδα μισθών και των συνθηκών εργασίας, ενώ σε ορισμένους κλάδους (πχ εκπαίδευση, επαγγέλματα υγείας κλπ) διαμορφώνει τόσο την προσφορά όσο και τη ζήτηση εργασίας» αλλά και ότι «οι δημόσιοι υπάλληλοι βρίσκονται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος σε θέματα ηθικής υπόστασης και διαμορφώνουν σε σημαντικό βαθμό τη νομιμότητα και την ηθική ακεραιότητα μιας κοινωνίας».
ΥΠΕΣ, ΥΠΟΙΚ: Πρόκειται για προσχέδιο
Σε κοινή τους ανακοίνωση τα υπουργεία Εσωτερικών και Οικονομικών τονίζουν ότι «το παρόν κείμενο αποτελεί προσχέδιο, καθώς η μελέτη θα ολοκληρωθεί με την ενσωμάτωση της επεξεργασίας δεδομένων της Ενιαίας Αρχής Πληρωμών από τη μισθοδοσία του Μαρτίου 2011, τα οποία θα καλύπτουν το σύνολο σχεδόν της Κεντρικής Διοίκησης».
Παράλληλα στην ανακοίνωση σημειώνεται ότι, «το προσχέδιο της μελέτης συντάχθηκε από ανεξάρτητους Συμβούλους σε συνεργασία με ομάδα εργασίας στελεχών από το Υπουργείο Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και το Υπουργείο Οικονομικών, προκειμένου να αποτυπωθεί η υπάρχουσα κατάσταση στους μισθούς του δημοσίου, συγκριτικά με την υπάρχουσα διεθνή εμπειρία»
Υψηλότερες αμοιβές λαμβάνουν οι υπάλληλοι των υπουργείων Εξωτερικών (μέσος μισθός 5503 ευρώ), Οικονομικών (2955), Οικονομίας (2737), της Βουλής (2835), υπουργείου Μεταφορών (2737), ΑΣΕΠ (2670), υπουργείου Δικαιοσύνης (2527), ΕΣΡ (2500), και της Προεδρίας της Δημοκρατίας (2492), ενώ χαμηλότερες οι συνάδελφοί τους στο υπουργείο Εσωτερικών (1755), τις Περιφέρειες (1750) και Εθνικής Άμυνας (1673).
Στην έκθεση επισημαίνεται ότι οι μεγαλύτερες τακτικές προβλεπόμενες αμοιβές δίνονται στο υπουργείο Οικονομικών (η αμοιβή του νεοδιοριζόμενου είναι υψηλότερη κατά 40% από τα μέσο όρο των υπουργείων και ενός υπαλλήλου με 33 χρόνια υπηρεσίας στο 55-64%) και ακολουθούν το υπουργείο Εσωτερικών και Δικαιοσύνης. (συν 8-12% και 7-14% αντίστοιχα από την κατηγορία ΠΕ μέχρι την κατηγορία ΥΕ για τους νεοδιορισμένους)
Οι χαμηλότερες αμοιβές, σε σχέση με τα υπόλοιπα υπουργεία, δίνονται στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας, για το πολιτικό προσωπικό, κατά 20%, στο υπουργείο Θαλάσσιων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας κατά 15% και στο υπουργείο Παιδείας κατά 19%, από το μέσο όρο.
Κατακερματισμένο το σύστημα των επιδομάτων
Σύμφωνα με τη μελέτη ο βασικός μισθός ενός δημοσίου υπαλλήλου αποτελεί κατά μέσο όρο το 60,17% των συνολικών απολαβών του, το 28,85% είναι τα επιδόματα, το 5,46% το χρονοεπίδομα και το 2,68% οι υπερωρίες.
Μάλιστα, όπως αναφέρεται στη μελέτη τα μόνα κριτήρια για τις αποδοχές είναι η εκπαίδευση και τα χρόνια εργασίας, ενώ αγνοείται εντελών η απόδοση.
Παράλληλα το σύστημα των επιδομάτων χαρακτηρίζεται «κατακερματισμένο», καθώς «σε γενικές γραμμές το κάθε υπουργείο έχει τη δική του επιδοματική πολιτική», ενώ βρίσκονται χαμηλά τα επιδόματα ευθύνης και τα οικογενειακά. Όλα αυτά ανμένεται να αλλάξουν με το ενίαιο μισθολόγιο που αναμένεται να περιορίσει τα επιδόματα σε τέσσερα: Οικογενειακό, επίδομα θέσης, παραγωγικότητας και ειδικών συνθηκών εργασίας.
620 έως 670.000 οι δημόσιοι υπάλληλοι το 2013
Βασικά ζητούμενα για το Δημόσιο, σύμφωνα με τη μελέτη, είναι η βελτίωση ποιότητας υπηρεσιών και η καλύτερη αξιοποίηση και εξοικονόμηση των δημόσιων πόρων - πέραν της μισθολογικής δαπάνης.
Παράλληλα οι αποχωρήσεις για το 2010 έφτασαν τις 52.613, ενώ με βάση τα σημερινά δεδομένα οι εργαζόμενοι που στις 31.12 ήταν 740.000 θα είναι από 620 έως 670.000. Παράλληλα η μισθολογική δαπάνη που μειώθηκε σε σχέση με το 2009 κατά περίπου 10% (από 21,4 σε 19,1 δις ευρώ) υπολογίζεται να μειωθεί από 16,3 έως 17,5 δις ευρώ το 2013).
Σύγκριση με ΕΕ: Ίδιο κράτος αλλά λιγότερο αποτελεσματικό
Στη μελέτη γίνεται σύγκριση με τις χώρες της Ε.Ε. και επισημαίνεται ότι αν και «το μέγεθος της απασχόλησης στο δημόσιο στην Ελλάδα συμβαδίζει με το αντίστοιχο των αναπτυγμένων οικονομικά χωρών και ιδίως της ΕΕ το πρόβλημα εντοπίζεται στην αποτελεσματικότητα ή την επιλεχθείσα πολιτική εμπλοκής του κράτους στην οικονομική ζωή».
Παράλληλα στην έκθεση τονίζεται ότι «η απασχόληση στο δημόσιο τομέα επηρεάζει τα επίπεδα μισθών και των συνθηκών εργασίας, ενώ σε ορισμένους κλάδους (πχ εκπαίδευση, επαγγέλματα υγείας κλπ) διαμορφώνει τόσο την προσφορά όσο και τη ζήτηση εργασίας» αλλά και ότι «οι δημόσιοι υπάλληλοι βρίσκονται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος σε θέματα ηθικής υπόστασης και διαμορφώνουν σε σημαντικό βαθμό τη νομιμότητα και την ηθική ακεραιότητα μιας κοινωνίας».
ΥΠΕΣ, ΥΠΟΙΚ: Πρόκειται για προσχέδιο
Σε κοινή τους ανακοίνωση τα υπουργεία Εσωτερικών και Οικονομικών τονίζουν ότι «το παρόν κείμενο αποτελεί προσχέδιο, καθώς η μελέτη θα ολοκληρωθεί με την ενσωμάτωση της επεξεργασίας δεδομένων της Ενιαίας Αρχής Πληρωμών από τη μισθοδοσία του Μαρτίου 2011, τα οποία θα καλύπτουν το σύνολο σχεδόν της Κεντρικής Διοίκησης».
Παράλληλα στην ανακοίνωση σημειώνεται ότι, «το προσχέδιο της μελέτης συντάχθηκε από ανεξάρτητους Συμβούλους σε συνεργασία με ομάδα εργασίας στελεχών από το Υπουργείο Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και το Υπουργείο Οικονομικών, προκειμένου να αποτυπωθεί η υπάρχουσα κατάσταση στους μισθούς του δημοσίου, συγκριτικά με την υπάρχουσα διεθνή εμπειρία»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου