Τετάρτη 11 Φεβρουαρίου 2009

Φορολογία αυτοκινήτων: προειδοποιητική επιστολή στην Ελλάδα




Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε, αποστέλλοντας προειδοποιητική επιστολή, να κινήσει κατά της Ελλάδας νέα διαδικασία επί παραβάσει, όσον αφορά τη νομοθεσία της για τη φορολόγηση των αυτοκινήτων καθώς θεωρεί ότι η ελληνική νομοθεσία για τη φορολόγηση των αυτοκινήτων εξακολουθεί να κάνει διακρίσεις, σε μερικές περιπτώσεις εις βάρος των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων που αγοράζονται σε άλλα κράτη μέλη. Ως εκ τούτου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζήτησε από την Ελλάδα να τροποποιήσει τις επίμαχες διατάξεις της νομοθεσίας της. Εάν η Ελλάδα παραλείψει να συμμορφωθεί με την επίσημη προειδοποιητική επιστολή, η Επιτροπή δύναται να της απευθύνει αιτιολογημένη γνώμη προτού φέρει για δεύτερη φορά το θέμα στο Δικαστήριο με το αίτημα να της επιβληθεί χρηματική ποινή.Το Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων (ΔΕΚ) έχει κατά πάγια νομολογία κρίνει ότι δεν απαγορεύεται στα κράτη μέλη να επιβάλλουν φόρο στα αυτοκίνητα οχήματα με την πρώτη ταξινόμησή τους στο οικείο κράτος μέλος, υπό την προϋπόθεση ότι το κράτος μέλος οφείλει να απέχει από την επιβολή οιασδήποτε εσωτερικής φορολογίας στα προϊόντα άλλων κρατών μελών, πέραν αυτής που επιβάλλεται σε ομοειδή εγχώρια προϊόντα. Το ΔΕΚ έχει επίσης αποφασίσει ότι το τέλος ταξινόμησης που καταβάλλεται για καινούργιο όχημα αποτελεί μέρος της αγοραίας αξίας του και ότι τα κράτη μέλη πρέπει, κατά τον υπολογισμό του τέλους ταξινόμησης, να λαμβάνουν υπόψη την τρέχουσα αξία απόσβεσης του αυτοκινήτου. Για παράδειγμα: το τέλος ταξινόμησης που επιβάλλεται σε αυτοκίνητο παλαιότητας x ετών που μεταφέρεται και ταξινομείται σε κάποιο κράτος μέλος δεν δύναται να υπερβαίνει το ποσό του φόρου που είναι ενσωματωμένο στην εναπομένουσα αξία ομοειδούς μεταχειρισμένου αυτοκινήτου που έχει ταξινομηθεί στο εν λόγω κράτος μέλος πριν από x έτη. Το 2007, το ΔΕΚ αποφάνθηκε ότι εφαρμόζοντας για τους σκοπούς προσδιορισμού της φορολογητέας αξίας των εισαγόμενων στην Ελλάδα από άλλα κράτη μέλη μεταχειρισμένων αυτοκινήτων ένα και μόνον κριτήριο απομείωσης της αξίας (βάσει της παλαιότητας), προκειμένου του καθορισμού του τέλους ταξινόμησης, και επιτρέποντας απομείωση της αξίας η οποία δύναται, έστω και σε ορισμένες μόνον περιπτώσεις, να δημιουργεί διακρίσεις εις βάρος των εισαγόμενων από άλλα κράτη μέλη μεταχειρισμένων αυτοκινήτων παρέβη τις σχετικές υποχρεώσεις της. Για το λόγο αυτό, η Ελλάδα κατήργησε, από τον Ιανουάριο του 2008, την αμφισβητούμενη νομοθεσία της, και όρισε με τον ν. 3634/08 νέες κλίμακες απομείωσης, οι οποίες λαμβάνουν υπόψη το γεγονός ότι η απόσβεση των οχημάτων δεν είναι ευθύγραμμη, προβλέπουν δε ένα επιπλέον κριτήριο βασιζόμενο στα διανυθέντα από το αυτοκίνητο χιλιόμετρα.Η Επιτροπή θεωρεί ότι η καθιέρωση νέων κλιμάκων επιταχυνόμενης απομείωσης, όπως και ενός ακόμη κριτηρίου απομείωσης βασιζόμενου στα διανυθέντα χιλιόμετρα δεν πρόκειται να καταστήσουν το σύστημα σύμφωνο με την απόφαση του Δικαστηρίου. Το σύστημα θα είναι σύμφωνο με την απόφαση μόνον εάν εξασφαλίζει ότι το ποσό του οφειλόμενου τέλους ταξινόμησης δεν υπερβαίνει, ακόμη και ορισμένες μόνον περιπτώσεις, το ποσό του εναπομένοντος φόρου που είναι ενσωματωμένο στην αξία ομοειδών μεταχειρισμένων αυτοκινήτων που έχουν ήδη ταξινομηθεί εντός της χώρας. Για να επιτευχθεί αυτό, τα ποσοστά απομείωσης θα πρέπει να οριστούν σε επίπεδο όχι αντιπροσωπευτικό της μέσης απώλειας αξίας των οχημάτων, αλλά σε επίπεδο το οποίο, κατά λογική προσέγγιση, να είναι εγγύτατο προς τη μέγιστη απώλεια αξίας τέτοιων οχημάτων. Η Ελλάδα δεν έχει υποβάλει στοιχεία με τα οποία να αποδεικνύεται ότι τα ποσοστά απομείωσης έχουν πράγματι προσαρμοστεί προς τη μέγιστη απώλεια αξίας των οχημάτων.

Δεν υπάρχουν σχόλια: