Της Χαράς Καλημέρη
Πέντε αλλαγές στο νομοσχέδιο για τα ΑΕΙ υιοθετεί το υπουργείο Παιδείας, σε μια προσπάθεια να επιτευχθεί συναίνεση με την πανεπιστημιακή κοινότητα και τα κόμματα στο «παρά πέντε» της ψήφισής του. Με το τελικό σχέδιο νόμου, το οποίο θα εισαχθεί στην ολομέλεια της Βουλής αύριο, κι όχι σήμερα, όπως είχε αρχικώς προγραμματιστεί, ώστε να συνεχιστούν οι διαπραγματεύσεις, προβλέπεται πως: α) αλλάζει η σύνθεση του 15μελούς Συμβουλίου του ιδρύματος υπέρ των εσωτερικών μελών του (8 πανεπιστημιακοί, 1 φοιτητής, 6 εξωπανεπιστημιακοί) με στόχο να περιοριστεί το ενδεχόμενο εκλογής εξωπανεπιστημιακού πρύτανη, β) ο ρόλος της Συγκλήτου αναβαθμίζεται, γ) οι φοιτητές θα συνεχίσουν να εισάγονται στο Τμήμα, αλλά θα μπορούν να μετακινηθούν μετά το πρώτο έτος σπουδών, δ) απόφοιτοι μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, όπως ΙΕΚ, θα μπορούν να καταταγούν σε προγράμματα σπουδών των ΑΕΙ, μέσω της διαδικασίας αναγνώρισης πιστωτικών μονάδων και ε) οι Σχολές 5ετούς διάρκειας σπουδών, π.χ. οι πολυτεχνικές, θα μπορούν να χορηγούν κατ΄ ευθείαν μάστερ, αρκεί να εφαρμόσουν τη συνθήκη της Μπολόνια μετατρέποντας τα προγράμματα σπουδών τους σε πρώτου (3ετούς διάρκειας) και δεύτερου (2ετούς διάρκειας) κύκλου.
Οι παραπάνω αλλαγές, ωστόσο, δεν φαίνεται να ικανοποιούν τους πρυτάνεις, οι οποίοι παραμένουν αμετακίνητοι στις θέσεις τους το Συμβούλιο να έχει αποκλειστικά εποπτικές και ελεγκτικές αρμοδιότητες και η εκλογή του πρύτανη να γίνεται από το σώμα της πανεπιστημιακής κοινότητας κι όχι από το Συμβούλιο. «Πρόκειται για αλλαγές ήσσονος σημασίας. Το υπουργείο επικεντρώθηκε στην αριθμητική αλλαγή ενός εσωτερικού μέλους του Συμβουλίου κι όχι στην αλλαγή του μοντέλου διοίκησης των πανεπιστημίων» τονίζει στην «Η» ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου κ. Θεόδωρος Παπαθεοδώρου.
Σύνοδος
Σήμερα, οι πρυτάνεις πραγματοποιούν εκτάκτως σύνοδο, ενώ συνεδριάζουν και οι εκπρόσωποι της ομοσπονδίας των πανεπιστημιακών (ΠΟΣΔΕΠ), προκειμένου να εκτιμήσουν τα νέα δεδομένα και να λάβουν αποφάσεις για την περαιτέρω στάση τους. Κρίσιμη θεωρείται, εξάλλου, η στάση των φοιτητών. Ηδη, για την Τετάρτη φοιτητές που πρόσκειται στο Μέτωπο Αγώνα Σπουδαστών (ΚΚΕ) προγραμματίζουν μαζί με το ΠΑΜΕ συλλαλητήριο διαμαρτυρίας στο κέντρο της Αθήνας.
Ειδικότερα, οι αλλαγές που μέχρι στιγμής έχουν περιληφθεί στο τελικό σχέδιο νόμου για τα ΑΕΙ προβλέπουν τα εξής:
1 Αλλάζει η σύνθεση του 15μελούς Συμβουλίου του ιδρύματος, με τον αριθμό των μελών που προέρχονται από το εσωτερικό του ιδρύματος να αυξάνεται σε 9 (8 πανεπιστημιακοί και 1 εκπρόσωπος φοιτητών) από 8 που προέβλεπε η αρχική πρόταση και, παράλληλα, να μειώνονται σε 6 (από 7 αρχικώς) τα εξωτερικά μέλη. Παράλληλα, ο πρύτανης θα παύεται από το Συμβούλιο με απόφαση της πλειοψηφίας των 3/4 (κι όχι 4/5 σύμφωνα με την αρχική πρόταση) των μελών του. Επίσης, προβλέπεται ότι η ιδιότητα του πρύτανη είναι ασυμβίβαστη με κάθε επαγγελματική απασχόληση εκτός του ιδρύματος, καθώς και με την κατοχή έμμισθης θέσης στο δημόσιο ή ιδιωτικό τομέα. Τυχόν παραβίαση του ασυμβίβαστου, επισύρει την ποινή της οριστικής παύσης.
2 Ενισχύεται ο ρόλος της Συγκλήτου, η οποία θα είναι υπεύθυνη για τη χάραξη και τη διασφάλιση ποιότητας της εκπαιδευτικής και ερευνητικής πολιτικής του ιδρύματος, καθώς και την έγκριση του περιεχομένου όλων των προγραμμάτων σπουδών του ιδρύματος. Την ίδια ώρα, προβλέπεται ότι το Συμβούλιο θα λογοδοτεί για το έργο του, συντάσσοντας κάθε δύο χρόνια έκθεση για τα πεπραγμένα του την οποία και θα δημοσιοποιεί.
3 Το Τμήμα αποτελεί τη βασική εκπαιδευτική μονάδα. Οι φοιτητές θα συνεχίσουν να εισάγονται στο Τμήμα, αλλά θα μπορούν να μετακινηθούν σε διαφορετικό Τμήμα της ίδιας Σχολής, π.χ. από το τμήμα Μαθηματικών στο τμήμα Φυσικής, αναγνωρίζοντας τις πιστωτικές μονάδες του πρώτου έτους. Για τη μετακίνηση θα «λαμβάνεται υπόψη η βαθμολογία των εισαγωγικών εξετάσεων, οι προτιμήσεις των φοιτητών και η διατήρηση του συνολικού αριθμού φοιτητών ανά πρόγραμμα σπουδών».
4 Δυνατότητα αναγνώρισης πιστωτικών μονάδων και κατάταξης σε προγράμματα σπουδών των ΑΕΙ θα έχουν και απόφοιτοι σχολών διετούς και υπερδιετούς κύκλου σπουδών, όπως ΙΕΚ. Οι όροι και η διαδικασία ορίζονται από τον Οργανισμό του ιδρύματος.
5 Προβλέπεται η δυνατότητα χορήγησης μάστερ από σχολές 5ετούς διάρκειας, όπως Πολυτεχνικές και Γεωπονικές. Οπως αναφέρεται στο σχέδιο νόμου, «με εισήγηση της συνέλευσης του τμήματος προς την κοσμητεία, σύμφωνη γνώμη της κοσμητείας και απόφαση της Συγκλήτου είναι δυνατή η μετατροπή τους σε ισοδύναμα προγράμματα σπουδών πρώτου και δεύτερου κύκλου, χωρίς να είναι απαραίτητη η χορήγηση τίτλου σπουδών πρώτου κύκλου. Ολοι οι φοιτητές μετά την ολοκλήρωση του πρώτου κύκλου σπουδών εγγράφονται αυτομάτως στο δεύτερο κύκλο σπουδών, για τον οποίο δεν επιτρέπεται η επιβολή διδάκτρων. Με την επιτυχή περάτωση του δεύτερου κύκλου σπουδών απονέμενεται τίτλος σπουδών δεύτερου κύκλου».
Πέντε αλλαγές στο νομοσχέδιο για τα ΑΕΙ υιοθετεί το υπουργείο Παιδείας, σε μια προσπάθεια να επιτευχθεί συναίνεση με την πανεπιστημιακή κοινότητα και τα κόμματα στο «παρά πέντε» της ψήφισής του. Με το τελικό σχέδιο νόμου, το οποίο θα εισαχθεί στην ολομέλεια της Βουλής αύριο, κι όχι σήμερα, όπως είχε αρχικώς προγραμματιστεί, ώστε να συνεχιστούν οι διαπραγματεύσεις, προβλέπεται πως: α) αλλάζει η σύνθεση του 15μελούς Συμβουλίου του ιδρύματος υπέρ των εσωτερικών μελών του (8 πανεπιστημιακοί, 1 φοιτητής, 6 εξωπανεπιστημιακοί) με στόχο να περιοριστεί το ενδεχόμενο εκλογής εξωπανεπιστημιακού πρύτανη, β) ο ρόλος της Συγκλήτου αναβαθμίζεται, γ) οι φοιτητές θα συνεχίσουν να εισάγονται στο Τμήμα, αλλά θα μπορούν να μετακινηθούν μετά το πρώτο έτος σπουδών, δ) απόφοιτοι μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, όπως ΙΕΚ, θα μπορούν να καταταγούν σε προγράμματα σπουδών των ΑΕΙ, μέσω της διαδικασίας αναγνώρισης πιστωτικών μονάδων και ε) οι Σχολές 5ετούς διάρκειας σπουδών, π.χ. οι πολυτεχνικές, θα μπορούν να χορηγούν κατ΄ ευθείαν μάστερ, αρκεί να εφαρμόσουν τη συνθήκη της Μπολόνια μετατρέποντας τα προγράμματα σπουδών τους σε πρώτου (3ετούς διάρκειας) και δεύτερου (2ετούς διάρκειας) κύκλου.
Οι παραπάνω αλλαγές, ωστόσο, δεν φαίνεται να ικανοποιούν τους πρυτάνεις, οι οποίοι παραμένουν αμετακίνητοι στις θέσεις τους το Συμβούλιο να έχει αποκλειστικά εποπτικές και ελεγκτικές αρμοδιότητες και η εκλογή του πρύτανη να γίνεται από το σώμα της πανεπιστημιακής κοινότητας κι όχι από το Συμβούλιο. «Πρόκειται για αλλαγές ήσσονος σημασίας. Το υπουργείο επικεντρώθηκε στην αριθμητική αλλαγή ενός εσωτερικού μέλους του Συμβουλίου κι όχι στην αλλαγή του μοντέλου διοίκησης των πανεπιστημίων» τονίζει στην «Η» ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου κ. Θεόδωρος Παπαθεοδώρου.
Σύνοδος
Σήμερα, οι πρυτάνεις πραγματοποιούν εκτάκτως σύνοδο, ενώ συνεδριάζουν και οι εκπρόσωποι της ομοσπονδίας των πανεπιστημιακών (ΠΟΣΔΕΠ), προκειμένου να εκτιμήσουν τα νέα δεδομένα και να λάβουν αποφάσεις για την περαιτέρω στάση τους. Κρίσιμη θεωρείται, εξάλλου, η στάση των φοιτητών. Ηδη, για την Τετάρτη φοιτητές που πρόσκειται στο Μέτωπο Αγώνα Σπουδαστών (ΚΚΕ) προγραμματίζουν μαζί με το ΠΑΜΕ συλλαλητήριο διαμαρτυρίας στο κέντρο της Αθήνας.
Ειδικότερα, οι αλλαγές που μέχρι στιγμής έχουν περιληφθεί στο τελικό σχέδιο νόμου για τα ΑΕΙ προβλέπουν τα εξής:
1 Αλλάζει η σύνθεση του 15μελούς Συμβουλίου του ιδρύματος, με τον αριθμό των μελών που προέρχονται από το εσωτερικό του ιδρύματος να αυξάνεται σε 9 (8 πανεπιστημιακοί και 1 εκπρόσωπος φοιτητών) από 8 που προέβλεπε η αρχική πρόταση και, παράλληλα, να μειώνονται σε 6 (από 7 αρχικώς) τα εξωτερικά μέλη. Παράλληλα, ο πρύτανης θα παύεται από το Συμβούλιο με απόφαση της πλειοψηφίας των 3/4 (κι όχι 4/5 σύμφωνα με την αρχική πρόταση) των μελών του. Επίσης, προβλέπεται ότι η ιδιότητα του πρύτανη είναι ασυμβίβαστη με κάθε επαγγελματική απασχόληση εκτός του ιδρύματος, καθώς και με την κατοχή έμμισθης θέσης στο δημόσιο ή ιδιωτικό τομέα. Τυχόν παραβίαση του ασυμβίβαστου, επισύρει την ποινή της οριστικής παύσης.
2 Ενισχύεται ο ρόλος της Συγκλήτου, η οποία θα είναι υπεύθυνη για τη χάραξη και τη διασφάλιση ποιότητας της εκπαιδευτικής και ερευνητικής πολιτικής του ιδρύματος, καθώς και την έγκριση του περιεχομένου όλων των προγραμμάτων σπουδών του ιδρύματος. Την ίδια ώρα, προβλέπεται ότι το Συμβούλιο θα λογοδοτεί για το έργο του, συντάσσοντας κάθε δύο χρόνια έκθεση για τα πεπραγμένα του την οποία και θα δημοσιοποιεί.
3 Το Τμήμα αποτελεί τη βασική εκπαιδευτική μονάδα. Οι φοιτητές θα συνεχίσουν να εισάγονται στο Τμήμα, αλλά θα μπορούν να μετακινηθούν σε διαφορετικό Τμήμα της ίδιας Σχολής, π.χ. από το τμήμα Μαθηματικών στο τμήμα Φυσικής, αναγνωρίζοντας τις πιστωτικές μονάδες του πρώτου έτους. Για τη μετακίνηση θα «λαμβάνεται υπόψη η βαθμολογία των εισαγωγικών εξετάσεων, οι προτιμήσεις των φοιτητών και η διατήρηση του συνολικού αριθμού φοιτητών ανά πρόγραμμα σπουδών».
4 Δυνατότητα αναγνώρισης πιστωτικών μονάδων και κατάταξης σε προγράμματα σπουδών των ΑΕΙ θα έχουν και απόφοιτοι σχολών διετούς και υπερδιετούς κύκλου σπουδών, όπως ΙΕΚ. Οι όροι και η διαδικασία ορίζονται από τον Οργανισμό του ιδρύματος.
5 Προβλέπεται η δυνατότητα χορήγησης μάστερ από σχολές 5ετούς διάρκειας, όπως Πολυτεχνικές και Γεωπονικές. Οπως αναφέρεται στο σχέδιο νόμου, «με εισήγηση της συνέλευσης του τμήματος προς την κοσμητεία, σύμφωνη γνώμη της κοσμητείας και απόφαση της Συγκλήτου είναι δυνατή η μετατροπή τους σε ισοδύναμα προγράμματα σπουδών πρώτου και δεύτερου κύκλου, χωρίς να είναι απαραίτητη η χορήγηση τίτλου σπουδών πρώτου κύκλου. Ολοι οι φοιτητές μετά την ολοκλήρωση του πρώτου κύκλου σπουδών εγγράφονται αυτομάτως στο δεύτερο κύκλο σπουδών, για τον οποίο δεν επιτρέπεται η επιβολή διδάκτρων. Με την επιτυχή περάτωση του δεύτερου κύκλου σπουδών απονέμενεται τίτλος σπουδών δεύτερου κύκλου».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου