Η 5η Επικαιροποίηση του «Μνημονίου», η οποία και πραγματοποιήθηκε ΠΡΙΝ τη δημιουργία της Κυβέρ-νησης Παπαδήμου, αποτυπώνει τα αδιέξοδα της ακολουθούμενης οικονομικής πολιτικής.
Αδιέξοδα εξαιτίας τόσο της εφαρμογής ενός μη κατάλληλου μίγματος δημοσιονομικής πολιτικής, όσο και της έλλειψης αποτελεσματικότητας της Κυβέρνησης Παπανδρέου.
Αδιέξοδα που κατέστησαν αναπόφευκτη την απόφαση της 26ης Οκτωβρίου και αναγκαία την υλοποίησή της.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την Έκθεση:
1ον. Η ύφεση είναι βαθύτερη και χρονικά μακρύτερη από τις εκτιμήσεις, τόσο από τις αρχικές όσο και από τις πιο πρόσφατες.
Είναι υψηλότερη από το 2010.
Εκτιμάται στο 5,5% για το 2011, αν και όλες οι τελευταίες προβλέψεις (Τράπεζα της Ελλάδος, ΟΟΣΑ κ.α.) και τα δημοσιευμένα στοιχεία συγκλίνουν στη διαπίστωση ότι η ύφεση θα διαμορφωθεί κοντά στο 6%.
Ενώ εκτιμάται στο 2,8% για το 2012, έναντι ανάπτυξης 0,8% που προέβλεπε το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο.
2ον. Η ανεργία θα διαμορφωθεί σε ιστορικά υψηλά επίπεδα.
Εκτιμάται ότι θα κυμανθεί στο 16% το 2011, και θα «σκαρφαλώσει» στο 17,5% το 2012. Επίπεδο στο ο-ποίο θα διατηρηθεί και το 2013.
Ήδη όμως, το Σεπτέμβριο του 2011, το ποσοστό ανεργίας έχει διαμορφωθεί στο 17,5%.
Να υπενθυμίσουμε ότι η πρόβλεψη του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου ήταν για ποσοστό ανεργίας στο 15% το 2012.
3ον. Οι δημοσιονομικοί στόχοι για το 2011 δεν θα επιτευχθούν.
Το έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης αναμένεται να διαμορφωθεί μεταξύ 8,5% και 9% του ΑΕΠ, από 7,3% του ΑΕΠ που ήταν οι εκτιμήσεις του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου.
Σύμφωνα δε με τις τελευταίες εκτιμήσεις, το έλλειμμα αναμένεται να διαμορφωθεί σε επίπεδα άνω το 9%.
Αξίζει μάλιστα να τονισθεί ότι το έλλειμμα του Τακτικού Προϋπολογισμού, δηλαδή το έλλειμμα του Κρα-τικού Προϋπολογισμού αφαιρουμένου του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, διαμορφώνεται στο 9% του ΑΕΠ το 2011, από 7% το 2010.
Είναι αυξημένο δηλαδή κατά 2 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ σε σχέση με πέρυσι.
4ον. Εντοπίζονται καθυστερήσεις και διαχειριστικές αδυναμίες στην προετοιμασία και υλοποίηση των δι-αρθρωτικών αλλαγών.
Για παράδειγμα, ο κανόνας 1 προς 10 για τις προσλήψεις στο Δημόσιο μέσα στο 2011 δεν έχει εφαρμοστεί.
Ενώ έχει αποτύχει και η μάχη κατά της φοροδιαφυγής.
5ον. Τα μέτρα δημοσιονομικής προσαρμογής που απαιτούνται, εξαιτίας της αποτυχίας επίτευξης των ανα-γκαίων δημοσιονομικών στόχων και των απαραίτητων διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, εκτιμώνται πλέον στα 62 δισ. ευρώ (25,5% του ΑΕΠ) για την περίοδο 2010-2014, όταν το αρχικό «Μνημόνιο» προέβλεπε 30 δισ. ευρώ μέχρι το 2013.
6ον. Η απορροφητικότητα των πόρων από τα διαρθρωτικά ταμεία είναι χαμηλή, μικρότερη από την προσ-δοκώμενη.
Ενώ καθυστερούν οι αναγκαίες πρωτοβουλίες για την τόνωση της αναπτυξιακής διαδικασίας και της επι-χειρηματικής δραστηριότητας.
7ον. Ο στόχος του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων δεν θα επιτευχθεί.
Τα έσοδα εκτιμάται ότι θα ανέλθουν στο 1,7 δισ. ευρώ μέχρι το τέλος του έτους, έναντι πρόβλεψης για 5 δισ. ευρώ.
Ο μακροπρόθεσμος ποσοτικός στόχος για τις αποκρατικοποιήσεις παραμένει στα 50 δισ. ευρώ, αλλά αυτός, χρονικά - σύμφωνα με την έκθεση βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους - μετατίθεται για το 2020, από το 2015.
8ον. Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές, οι οποίες και στο σύνολό τους δημιουργήθηκαν τη διετία 2010-2011, συνε-χίζουν να συσσωρεύονται.
Διαμορφώθηκαν στα 6,7 δισ. ευρώ το πρώτο δεκάμηνο του 2011.
9ον. Οι αποδόσεις των τίτλων εξακολουθούν να διαμορφώνονται σε υψηλά επίπεδα, εξαιτίας της αμφιβολί-ας των αγορών ότι η προηγούμενη Ελληνική κυβέρνηση είχε τη βούληση να προχωρήσει σε δημοσιονομι-κή προσαρμογή.
10ον. Το χρέος δεν είναι βιώσιμο.
Και αυτό γιατί η ύφεση είναι βαθιά και χρονικά μακρά.
Οι αποκρατικοποιήσεις δεν προχωρούν.
Οι διαρθρωτικές αλλαγές στο κράτος και στη λειτουργία των αγορών δεν υλοποιούνται.
Και έτσι, παρά τη συνεχή αφαίμαξη νοικοκυριών και επιχειρήσεων, οι δημοσιονομικοί στόχοι δεν επιτυγ-χάνονται.
Και η έξοδος στις αγορές διαρκώς απομακρύνεται.
Γι’ αυτό και η απόφαση της 26ης Οκτωβρίου κατέστη αναπόφευκτη.
Όπως, εξαρχής, υποστήριξε η Νέα Δημοκρατία, και μεταγενέστερα και η Τράπεζα της Ελλάδος με την Ενδιάμεση Έκθεση Νομισματικής Πολιτικής.
Η επικαιροποίηση του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου από την κυβέρνηση Παπαδήμου επιβεβαιώνει ότι η επί-τευξη των δημοσιονομικών στόχων απαιτεί, πλέον, μεγαλύτερη προσαρμογή.
Η προσαρμογή αυτή θα πρέπει να προέλθει από τον περιορισμό της φοροδιαφυγής, τη διεύρυνση της φο-ρολογικής βάσης και την περιστολή των δαπανών, εξαιρουμένων των δημοσίων επενδύσεων, και όχι από την περαιτέρω αύξηση της φορολογικής επιβάρυνσης φυσικών προσώπων και επιχειρήσεων και τις οριζό-ντιες περικοπές μισθών και συντάξεων.
Είναι αναγκαίο μάλιστα να τροποποιηθούν συγκεκριμένες πολιτικές, οι οποίες αποδεδειγμένα έχουν απο-τύχει, είτε λόγω έμπνευσης είτε λόγω ανεπάρκειας της κυβέρνησης Παπανδρέου.
Έχει καταστεί πλέον σαφές ότι οι στόχοι δεν θα επιτευχθούν εάν δεν αρχίσει άμεσα η ανάκαμψη της οικο-νομίας και υψηλότεροι ρυθμοί μεγέθυνσης τα επόμενα χρόνια.
Αδιέξοδα εξαιτίας τόσο της εφαρμογής ενός μη κατάλληλου μίγματος δημοσιονομικής πολιτικής, όσο και της έλλειψης αποτελεσματικότητας της Κυβέρνησης Παπανδρέου.
Αδιέξοδα που κατέστησαν αναπόφευκτη την απόφαση της 26ης Οκτωβρίου και αναγκαία την υλοποίησή της.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την Έκθεση:
1ον. Η ύφεση είναι βαθύτερη και χρονικά μακρύτερη από τις εκτιμήσεις, τόσο από τις αρχικές όσο και από τις πιο πρόσφατες.
Είναι υψηλότερη από το 2010.
Εκτιμάται στο 5,5% για το 2011, αν και όλες οι τελευταίες προβλέψεις (Τράπεζα της Ελλάδος, ΟΟΣΑ κ.α.) και τα δημοσιευμένα στοιχεία συγκλίνουν στη διαπίστωση ότι η ύφεση θα διαμορφωθεί κοντά στο 6%.
Ενώ εκτιμάται στο 2,8% για το 2012, έναντι ανάπτυξης 0,8% που προέβλεπε το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο.
2ον. Η ανεργία θα διαμορφωθεί σε ιστορικά υψηλά επίπεδα.
Εκτιμάται ότι θα κυμανθεί στο 16% το 2011, και θα «σκαρφαλώσει» στο 17,5% το 2012. Επίπεδο στο ο-ποίο θα διατηρηθεί και το 2013.
Ήδη όμως, το Σεπτέμβριο του 2011, το ποσοστό ανεργίας έχει διαμορφωθεί στο 17,5%.
Να υπενθυμίσουμε ότι η πρόβλεψη του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου ήταν για ποσοστό ανεργίας στο 15% το 2012.
3ον. Οι δημοσιονομικοί στόχοι για το 2011 δεν θα επιτευχθούν.
Το έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης αναμένεται να διαμορφωθεί μεταξύ 8,5% και 9% του ΑΕΠ, από 7,3% του ΑΕΠ που ήταν οι εκτιμήσεις του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου.
Σύμφωνα δε με τις τελευταίες εκτιμήσεις, το έλλειμμα αναμένεται να διαμορφωθεί σε επίπεδα άνω το 9%.
Αξίζει μάλιστα να τονισθεί ότι το έλλειμμα του Τακτικού Προϋπολογισμού, δηλαδή το έλλειμμα του Κρα-τικού Προϋπολογισμού αφαιρουμένου του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, διαμορφώνεται στο 9% του ΑΕΠ το 2011, από 7% το 2010.
Είναι αυξημένο δηλαδή κατά 2 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ σε σχέση με πέρυσι.
4ον. Εντοπίζονται καθυστερήσεις και διαχειριστικές αδυναμίες στην προετοιμασία και υλοποίηση των δι-αρθρωτικών αλλαγών.
Για παράδειγμα, ο κανόνας 1 προς 10 για τις προσλήψεις στο Δημόσιο μέσα στο 2011 δεν έχει εφαρμοστεί.
Ενώ έχει αποτύχει και η μάχη κατά της φοροδιαφυγής.
5ον. Τα μέτρα δημοσιονομικής προσαρμογής που απαιτούνται, εξαιτίας της αποτυχίας επίτευξης των ανα-γκαίων δημοσιονομικών στόχων και των απαραίτητων διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, εκτιμώνται πλέον στα 62 δισ. ευρώ (25,5% του ΑΕΠ) για την περίοδο 2010-2014, όταν το αρχικό «Μνημόνιο» προέβλεπε 30 δισ. ευρώ μέχρι το 2013.
6ον. Η απορροφητικότητα των πόρων από τα διαρθρωτικά ταμεία είναι χαμηλή, μικρότερη από την προσ-δοκώμενη.
Ενώ καθυστερούν οι αναγκαίες πρωτοβουλίες για την τόνωση της αναπτυξιακής διαδικασίας και της επι-χειρηματικής δραστηριότητας.
7ον. Ο στόχος του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων δεν θα επιτευχθεί.
Τα έσοδα εκτιμάται ότι θα ανέλθουν στο 1,7 δισ. ευρώ μέχρι το τέλος του έτους, έναντι πρόβλεψης για 5 δισ. ευρώ.
Ο μακροπρόθεσμος ποσοτικός στόχος για τις αποκρατικοποιήσεις παραμένει στα 50 δισ. ευρώ, αλλά αυτός, χρονικά - σύμφωνα με την έκθεση βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους - μετατίθεται για το 2020, από το 2015.
8ον. Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές, οι οποίες και στο σύνολό τους δημιουργήθηκαν τη διετία 2010-2011, συνε-χίζουν να συσσωρεύονται.
Διαμορφώθηκαν στα 6,7 δισ. ευρώ το πρώτο δεκάμηνο του 2011.
9ον. Οι αποδόσεις των τίτλων εξακολουθούν να διαμορφώνονται σε υψηλά επίπεδα, εξαιτίας της αμφιβολί-ας των αγορών ότι η προηγούμενη Ελληνική κυβέρνηση είχε τη βούληση να προχωρήσει σε δημοσιονομι-κή προσαρμογή.
10ον. Το χρέος δεν είναι βιώσιμο.
Και αυτό γιατί η ύφεση είναι βαθιά και χρονικά μακρά.
Οι αποκρατικοποιήσεις δεν προχωρούν.
Οι διαρθρωτικές αλλαγές στο κράτος και στη λειτουργία των αγορών δεν υλοποιούνται.
Και έτσι, παρά τη συνεχή αφαίμαξη νοικοκυριών και επιχειρήσεων, οι δημοσιονομικοί στόχοι δεν επιτυγ-χάνονται.
Και η έξοδος στις αγορές διαρκώς απομακρύνεται.
Γι’ αυτό και η απόφαση της 26ης Οκτωβρίου κατέστη αναπόφευκτη.
Όπως, εξαρχής, υποστήριξε η Νέα Δημοκρατία, και μεταγενέστερα και η Τράπεζα της Ελλάδος με την Ενδιάμεση Έκθεση Νομισματικής Πολιτικής.
Η επικαιροποίηση του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου από την κυβέρνηση Παπαδήμου επιβεβαιώνει ότι η επί-τευξη των δημοσιονομικών στόχων απαιτεί, πλέον, μεγαλύτερη προσαρμογή.
Η προσαρμογή αυτή θα πρέπει να προέλθει από τον περιορισμό της φοροδιαφυγής, τη διεύρυνση της φο-ρολογικής βάσης και την περιστολή των δαπανών, εξαιρουμένων των δημοσίων επενδύσεων, και όχι από την περαιτέρω αύξηση της φορολογικής επιβάρυνσης φυσικών προσώπων και επιχειρήσεων και τις οριζό-ντιες περικοπές μισθών και συντάξεων.
Είναι αναγκαίο μάλιστα να τροποποιηθούν συγκεκριμένες πολιτικές, οι οποίες αποδεδειγμένα έχουν απο-τύχει, είτε λόγω έμπνευσης είτε λόγω ανεπάρκειας της κυβέρνησης Παπανδρέου.
Έχει καταστεί πλέον σαφές ότι οι στόχοι δεν θα επιτευχθούν εάν δεν αρχίσει άμεσα η ανάκαμψη της οικο-νομίας και υψηλότεροι ρυθμοί μεγέθυνσης τα επόμενα χρόνια.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου