Η κατάσταση των δημοσίων έργων είναι ζοφερή. Η δραματική μείωση των ρυθμών κατασκευής των συ-νεχιζόμενων έργων, λόγω της οικονομικής και τεχνικής εγκατάλειψής τους, σε συνδυασμό με την αδρά-νεια στη δημοπράτηση νέων έργων και τη συνεχή αύξηση των τιμών των δομικών υλικών, έχουν οδηγή-σει τον κλάδο των κατασκευών σε κατάρρευση.
Οι εταιρίες συρρικνώνονται ή χρεοκοπούν, τα εργοτάξια έκλεισαν το ένα μετά το άλλο, τα νέα μεγάλα έργα που δημοπρατήθηκαν την τελευταία διετία μετριούνται στα δάχτυλα του ενός χεριού. Ως αποτέλεσμα, η ανεργία στον τεχνικό κόσμο (μηχανικούς, τεχνίτες, οικοδόμους, χειριστές και σε δεκάδες άλλα παρεμφε-ρή επαγγέλματα) έχει εκτιναχθεί στα ύψη.
Ώριμα έργα υποδομής τα οποία είχαν δρομολογηθεί ή δημοπρατηθεί από τη Νέα Δημοκρατία και τα οποία μπορούσαν να συμβάλουν ουσιαστικά στην ανάπτυξη της χώρας, έχουν τιναχθεί στον αέρα, όπως οι αυτο-κινητόδρομοι της Αττικής, ο αερολιμένας στο Καστέλι Ηρακλείου, και πολλά άλλα αεροδρόμια της χώρας, όπως των Ιωαννίνων και των Χανίων.
Όμως στις 7 Νοεμβρίου 2011, ενώ η κυβέρνηση Παπανδρέου τελούσε υπό παραίτηση, ενώ ο Ελληνικός λαός αγωνιούσε για το μέλλον της χώρας στην Ευρωζώνη, μετά την εξαγγελία περί δημοψηφίσματος, ο απελθών υπουργός κ. Ραγκούσης υπέγραψε απόφαση για τη διάθεση πίστωσης 23 εκατ. ευρώ για τον αε-ρολιμένα Πάρου, που τυχαίνει να είναι ο τόπος καταγωγής του! Το απίστευτο είναι ότι την ίδια ημέρα, στις 7 Νοεμβρίου, εγκρίθηκε και η τεχνική μελέτη του αεροδρομίου!
Οι ευθύνες της προηγούμενης ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών είναι τεράστιες.
Όμως τεράστιες είναι και οι καθυστερήσεις που παρουσιάζονται στα έργα του Μετρό, τόσο της Αθήνας όσο και της Θεσσαλονίκης καθώς όλες οι εργολαβίες βρίσκονται εκτός κάθε χρονοδιαγράμματος.
Είναι εξαιρετικά ανησυχητικό το γεγονός ότι απαντώντας σε σχετική Ερώτησή, ο αρμόδιος υφυπουργός παραδέχτηκε τον ορατό κίνδυνο απώλειας κονδυλίων ύψους 400 εκατομμυρίων ευρώ περίπου, λόγω καθυ-στερήσεων στις επεκτάσεις του Μετρό της Αθήνας, προς Ελληνικό και Ανθούπολη!
Η τραγική εικόνα στα έργα υποδομής αποτυπώνεται στο μεγαλύτερο πρόγραμμα του ΕΣΠΑ, την «Ενίσχυ-ση της προσπελασιμότητας», συνολικής δαπάνης 7,4 δις ευρώ, του οποίου οι απορροφήσεις κυμαίνονται σε ποσοστό μόλις 20%.
Η ίδια τραγική κατάσταση επικρατεί και στους μεγάλους αυτοκινητόδρομους οι οποίοι υλοποιούνται με συμβάσεις παραχώρησης του 2007, περιέχουν όρους εξαιρετικά επωφελείς για το Ελληνικό Δημόσιο και αποτελούν την μεγαλύτερη επένδυση στη χώρα, προϋπολογισμού 8,5 δις ευρώ, με ελάχιστη εθνική συμμε-τοχή, μόλις 12,5%.
Πριν από δύο χρόνια ακριβώς, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών είχε ανακοινώσει ότι προτίθε-το, δήθεν, να «αναθεωρήσει τις συμβάσεις παραχώρησης» και να «μειώσει τα διόδια». Έκτοτε, οι ίδιες ε-ξαγγελίες επανελήφθησαν δεκάδες φορές, δυστυχώς χωρίς κανένα αντίκρισμα, ενώ συνέβαλαν τα μέγιστα στο κίνημα «δεν πληρώνω».
Στις αρχές του 2011, είχε ανακοινωθεί πως το Δημόσιο επρόκειτο να δημιουργήσει ειδικό λογαριασμό, ύψους 500 εκατ. ευρώ, υπό μορφή εγγύησης, ώστε να «ξεπαγώσουν» τα δάνεια των Τραπεζών προς τους παραχωρησιούχους.
Στη συνέχεια ανακοινώθηκε η δημιουργία Ανώνυμης Εταιρείας, με σκοπό την τιτλοποίηση των μελλοντι-κών εσόδων από τα διόδια, τμήμα των οποίων - κατά την άποψή μας - θα μπορούσε να χρηματοδοτήσει έργα στην Περιφέρεια.
Τον Απρίλιο του 2011, πριν την μεγάλη έξοδο των Αθηναίων για τις γιορτές του Πάσχα, ο τότε υπουργός εκτιμούσε ότι εντός μίας εβδομάδας θα είχαν συμφωνήσει και οι Τράπεζες στην αναθεώρηση των συμβά-σεων! Τίποτα απολύτως δεν έγινε. Έμεινε μόνο ο εμπαιγμός των πολιτών.
Στις αρχές του περασμένου Ιουνίου, ο υπουργός έσπευσε να ανακοινώσει ενδιάμεσα «σύμφωνα συναντίλη-ψης» με τους πέντε παραχωρησιούχους, στα οποία προβλέπονταν ότι μέχρι το Νοέμβριο του 2011 θα έ-πρεπε οι αναθεωρημένες συμβάσεις να έχουν κυρωθεί από τη Βουλή. Διανύουμε τον Δεκέμβριο και δεν έχει γίνει τίποτα απ’ όλα τα προαναφερόμενα. Δηλαδή οι «αναθεωρήσεις» των συμβάσεων παραχώρησης έχουν παραπεμφθεί από την Κυβέρνηση στις καλένδες, ενώ χθες ο νέος υπουργός Υποδομών δήλωσε ότι δεν πρόκειται να μειωθούν τα διόδια, ανατρέποντας πλήρως τις δεκάδες εξαγγελίες των προκατόχων του.
Παρ’ όλα αυτά, τα διόδια εισπράττονται κανονικά, άγνωστο από ποιόν, καθώς το Υπουργείο αρνείται να δώσει συγκεκριμένα στοιχεία στις επανειλημμένες Ερωτήσεις μας.
Για τη Νέα Δημοκρατία τα έργα αυτά είναι απολύτως αναγκαία για την ισόρροπη ανάπτυξη της χώρας και πρέπει να επανεκκινήσουν.
Ζητήσαμε απαντήσεις στα παρακάτω ερωτήματα:
• Πότε προτίθεται το υπουργείο να εξοφλήσει τους λογαριασμούς των εκτελεσμένων εργασιών, ώστε ο τεχνικός κόσμος να ορθοποδήσει;
• Υπάρχει χρονοδιάγραμμα επανεκκίνησης των εργασιών στους αυτοκινητόδρομους; Εάν ναι, ποιο είναι;
• Θα αναθεωρηθούν τελικώς οι συμβάσεις παραχώρησης και εάν ναι, προς ποιά κατεύθυνση;
• Ποιος εισπράττει τα διόδια στους οδικούς άξονες στους οποίους δεν εκτελούνται εργασίες εδώ και μήνες και σε ποιο ποσό ανέρχονται;
• Ποιό είναι το νέο χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των έργων στο Μετρό Αθήνας και Θεσσαλονίκης;
• Σε ποιούς λόγους οφείλεται η εξαιρετικά χαμηλή απορρόφηση του Προγράμματος «Ενίσχυση της προσπελασιμότητας», η οποία υπονομεύει την ανάπτυξη της χώρας;»
Δυστυχώς ο υπουργός δεν απάντησε στα ερωτήματα που ετέθησαν. Ανέφερε μόνον ότι θα καλυφθούν ορι-σμένες οφειλές παρελθόντων ετών από εθνικούς πόρους.
* Σε απόγνωση οι Έλληνες
Οι συνεχείς περικοπές των συντάξεων έχουν φέρει σε απόγνωση τους Έλληνες συνταξιούχους. Περισσότε-ρο όμως εξοργιστική είναι η ανακολουθία και συνεχής διάψευση των δεσμεύσεων που αναλαμβάνουν οι Υπουργοί του ΠΑΣΟΚ.
Από το «δεν πρόκειται να ακολουθήσουν άλλες περικοπές σε συντάξεις» του κ. Βενιζέλου, φτάσαμε στο «κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει το ενδεχόμενο να μειωθούν οι κύριες συντάξεις» του κ. Κουτρουμάνη.
Οι Έλληνες πολίτες απαιτούν ειλικρίνεια και προσήλωση στα πραγματικά δεδομένα των συντάξεων.
Απαιτούν δεσμεύσεις για την εξασφάλισή τους και προστασία των κόπων μιας ζωής.
Όχι άλλα παιχνίδια με τους συνταξιούχους.
Η κυβέρνηση πρέπει να ξεκαθαρίσει το τοπίο της βιωσιμότητας και επάρκειας του Ασφαλιστικού μας Συ-στήματος. Όλοι πρέπει να γνωρίζουν ακριβώς τι τους επιφυλάσσει το μέλλον.
Η αβεβαιότητα και η ανασφάλεια είναι χειρότερες και από τις περικοπές.
Οι εταιρίες συρρικνώνονται ή χρεοκοπούν, τα εργοτάξια έκλεισαν το ένα μετά το άλλο, τα νέα μεγάλα έργα που δημοπρατήθηκαν την τελευταία διετία μετριούνται στα δάχτυλα του ενός χεριού. Ως αποτέλεσμα, η ανεργία στον τεχνικό κόσμο (μηχανικούς, τεχνίτες, οικοδόμους, χειριστές και σε δεκάδες άλλα παρεμφε-ρή επαγγέλματα) έχει εκτιναχθεί στα ύψη.
Ώριμα έργα υποδομής τα οποία είχαν δρομολογηθεί ή δημοπρατηθεί από τη Νέα Δημοκρατία και τα οποία μπορούσαν να συμβάλουν ουσιαστικά στην ανάπτυξη της χώρας, έχουν τιναχθεί στον αέρα, όπως οι αυτο-κινητόδρομοι της Αττικής, ο αερολιμένας στο Καστέλι Ηρακλείου, και πολλά άλλα αεροδρόμια της χώρας, όπως των Ιωαννίνων και των Χανίων.
Όμως στις 7 Νοεμβρίου 2011, ενώ η κυβέρνηση Παπανδρέου τελούσε υπό παραίτηση, ενώ ο Ελληνικός λαός αγωνιούσε για το μέλλον της χώρας στην Ευρωζώνη, μετά την εξαγγελία περί δημοψηφίσματος, ο απελθών υπουργός κ. Ραγκούσης υπέγραψε απόφαση για τη διάθεση πίστωσης 23 εκατ. ευρώ για τον αε-ρολιμένα Πάρου, που τυχαίνει να είναι ο τόπος καταγωγής του! Το απίστευτο είναι ότι την ίδια ημέρα, στις 7 Νοεμβρίου, εγκρίθηκε και η τεχνική μελέτη του αεροδρομίου!
Οι ευθύνες της προηγούμενης ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών είναι τεράστιες.
Όμως τεράστιες είναι και οι καθυστερήσεις που παρουσιάζονται στα έργα του Μετρό, τόσο της Αθήνας όσο και της Θεσσαλονίκης καθώς όλες οι εργολαβίες βρίσκονται εκτός κάθε χρονοδιαγράμματος.
Είναι εξαιρετικά ανησυχητικό το γεγονός ότι απαντώντας σε σχετική Ερώτησή, ο αρμόδιος υφυπουργός παραδέχτηκε τον ορατό κίνδυνο απώλειας κονδυλίων ύψους 400 εκατομμυρίων ευρώ περίπου, λόγω καθυ-στερήσεων στις επεκτάσεις του Μετρό της Αθήνας, προς Ελληνικό και Ανθούπολη!
Η τραγική εικόνα στα έργα υποδομής αποτυπώνεται στο μεγαλύτερο πρόγραμμα του ΕΣΠΑ, την «Ενίσχυ-ση της προσπελασιμότητας», συνολικής δαπάνης 7,4 δις ευρώ, του οποίου οι απορροφήσεις κυμαίνονται σε ποσοστό μόλις 20%.
Η ίδια τραγική κατάσταση επικρατεί και στους μεγάλους αυτοκινητόδρομους οι οποίοι υλοποιούνται με συμβάσεις παραχώρησης του 2007, περιέχουν όρους εξαιρετικά επωφελείς για το Ελληνικό Δημόσιο και αποτελούν την μεγαλύτερη επένδυση στη χώρα, προϋπολογισμού 8,5 δις ευρώ, με ελάχιστη εθνική συμμε-τοχή, μόλις 12,5%.
Πριν από δύο χρόνια ακριβώς, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών είχε ανακοινώσει ότι προτίθε-το, δήθεν, να «αναθεωρήσει τις συμβάσεις παραχώρησης» και να «μειώσει τα διόδια». Έκτοτε, οι ίδιες ε-ξαγγελίες επανελήφθησαν δεκάδες φορές, δυστυχώς χωρίς κανένα αντίκρισμα, ενώ συνέβαλαν τα μέγιστα στο κίνημα «δεν πληρώνω».
Στις αρχές του 2011, είχε ανακοινωθεί πως το Δημόσιο επρόκειτο να δημιουργήσει ειδικό λογαριασμό, ύψους 500 εκατ. ευρώ, υπό μορφή εγγύησης, ώστε να «ξεπαγώσουν» τα δάνεια των Τραπεζών προς τους παραχωρησιούχους.
Στη συνέχεια ανακοινώθηκε η δημιουργία Ανώνυμης Εταιρείας, με σκοπό την τιτλοποίηση των μελλοντι-κών εσόδων από τα διόδια, τμήμα των οποίων - κατά την άποψή μας - θα μπορούσε να χρηματοδοτήσει έργα στην Περιφέρεια.
Τον Απρίλιο του 2011, πριν την μεγάλη έξοδο των Αθηναίων για τις γιορτές του Πάσχα, ο τότε υπουργός εκτιμούσε ότι εντός μίας εβδομάδας θα είχαν συμφωνήσει και οι Τράπεζες στην αναθεώρηση των συμβά-σεων! Τίποτα απολύτως δεν έγινε. Έμεινε μόνο ο εμπαιγμός των πολιτών.
Στις αρχές του περασμένου Ιουνίου, ο υπουργός έσπευσε να ανακοινώσει ενδιάμεσα «σύμφωνα συναντίλη-ψης» με τους πέντε παραχωρησιούχους, στα οποία προβλέπονταν ότι μέχρι το Νοέμβριο του 2011 θα έ-πρεπε οι αναθεωρημένες συμβάσεις να έχουν κυρωθεί από τη Βουλή. Διανύουμε τον Δεκέμβριο και δεν έχει γίνει τίποτα απ’ όλα τα προαναφερόμενα. Δηλαδή οι «αναθεωρήσεις» των συμβάσεων παραχώρησης έχουν παραπεμφθεί από την Κυβέρνηση στις καλένδες, ενώ χθες ο νέος υπουργός Υποδομών δήλωσε ότι δεν πρόκειται να μειωθούν τα διόδια, ανατρέποντας πλήρως τις δεκάδες εξαγγελίες των προκατόχων του.
Παρ’ όλα αυτά, τα διόδια εισπράττονται κανονικά, άγνωστο από ποιόν, καθώς το Υπουργείο αρνείται να δώσει συγκεκριμένα στοιχεία στις επανειλημμένες Ερωτήσεις μας.
Για τη Νέα Δημοκρατία τα έργα αυτά είναι απολύτως αναγκαία για την ισόρροπη ανάπτυξη της χώρας και πρέπει να επανεκκινήσουν.
Ζητήσαμε απαντήσεις στα παρακάτω ερωτήματα:
• Πότε προτίθεται το υπουργείο να εξοφλήσει τους λογαριασμούς των εκτελεσμένων εργασιών, ώστε ο τεχνικός κόσμος να ορθοποδήσει;
• Υπάρχει χρονοδιάγραμμα επανεκκίνησης των εργασιών στους αυτοκινητόδρομους; Εάν ναι, ποιο είναι;
• Θα αναθεωρηθούν τελικώς οι συμβάσεις παραχώρησης και εάν ναι, προς ποιά κατεύθυνση;
• Ποιος εισπράττει τα διόδια στους οδικούς άξονες στους οποίους δεν εκτελούνται εργασίες εδώ και μήνες και σε ποιο ποσό ανέρχονται;
• Ποιό είναι το νέο χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των έργων στο Μετρό Αθήνας και Θεσσαλονίκης;
• Σε ποιούς λόγους οφείλεται η εξαιρετικά χαμηλή απορρόφηση του Προγράμματος «Ενίσχυση της προσπελασιμότητας», η οποία υπονομεύει την ανάπτυξη της χώρας;»
Δυστυχώς ο υπουργός δεν απάντησε στα ερωτήματα που ετέθησαν. Ανέφερε μόνον ότι θα καλυφθούν ορι-σμένες οφειλές παρελθόντων ετών από εθνικούς πόρους.
* Σε απόγνωση οι Έλληνες
Οι συνεχείς περικοπές των συντάξεων έχουν φέρει σε απόγνωση τους Έλληνες συνταξιούχους. Περισσότε-ρο όμως εξοργιστική είναι η ανακολουθία και συνεχής διάψευση των δεσμεύσεων που αναλαμβάνουν οι Υπουργοί του ΠΑΣΟΚ.
Από το «δεν πρόκειται να ακολουθήσουν άλλες περικοπές σε συντάξεις» του κ. Βενιζέλου, φτάσαμε στο «κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει το ενδεχόμενο να μειωθούν οι κύριες συντάξεις» του κ. Κουτρουμάνη.
Οι Έλληνες πολίτες απαιτούν ειλικρίνεια και προσήλωση στα πραγματικά δεδομένα των συντάξεων.
Απαιτούν δεσμεύσεις για την εξασφάλισή τους και προστασία των κόπων μιας ζωής.
Όχι άλλα παιχνίδια με τους συνταξιούχους.
Η κυβέρνηση πρέπει να ξεκαθαρίσει το τοπίο της βιωσιμότητας και επάρκειας του Ασφαλιστικού μας Συ-στήματος. Όλοι πρέπει να γνωρίζουν ακριβώς τι τους επιφυλάσσει το μέλλον.
Η αβεβαιότητα και η ανασφάλεια είναι χειρότερες και από τις περικοπές.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου