Παρασκευή 18 Φεβρουαρίου 2011

Πράσινο φως για τα δικαιώματα των επιβατών λεωφορείων και πούλμαν

Οι ευρωβουλευτές ενέκριναν με μεγάλη πλειοψηφία το κοινό σχέδιο κανονισμού του Ευρωπαϊκού Κοινο-βουλίου και του Συμβουλίου που αφορά στα δικαιώματα των επιβατών λεωφορείων και πούλμαν, αποτέ-λεσμα μακρών και επίπονων διαπραγματεύσεων μεταξύ του Συμβουλίου και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλί-ου της αντιπροσωπείας του οποίου ηγείτο η Ελληνίδα αντιπρόεδρος κα Ρόδη Κράτσα.


Η συμφωνία αποτελεί ένα θετικό βήμα για την καθημερινότητα των Ευρωπαίων πολιτών. Καλύπτονται πλέον όλες οι γραμμές απόστασης μεγαλύτερης των 250 χλμ., χωρίς να γίνεται διάκριση μεταξύ περιφερει-ακών, εθνικών η διαμεθοριακών μεταφορών. Αλλά και για αποστάσεις μικρότερες των 250 χλμ., κυριότερα για αστικές και προαστιακές μεταφορές, οι επιβάτες θα έχουν μία σειρά βασικών δικαιωμάτων, με έμφαση κυρίως στα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία ή μειωμένης κινητικότητας.


Με επιμονή του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, οι εταιρίες οδηγών μεταφορών είναι υποχρεωμένες σε κάθε περίπτωση να παρέχουν βοήθεια και πληροφορίες στους επιβάτες καθώς και αποζημίωση σε περίπτωση θανάτου ή σωματικής βλάβης.


Ειδικότερα, αξίζει να υπογραμμιστούν τα εξής σημεία:


. Παροχή βοήθειας σε περίπτωση καθυστέρησης


Οι επιβάτες λεωφορείων πρέπει να ενημερώνονται για τυχόν αλλαγές δρομολογίων. Αν οι καθυστερήσεις είναι μεγάλες, θα έχουν δικαίωμα για γεύμα και ροφήματα. Αν η διανυκτέρευση είναι απαραίτητη, διότι η υπηρεσία έχει ανασταλεί, ο φορέας εκμετάλλευσης πρέπει να πληρώσει μέχρι και δύο νύχτες (€ 80 κατά άτομο είναι το ανώτατο όριο ανά διανυκτέρευση).


Επιστροφές ποσών και αποζημιώσεις


Αν οι επιβάτες δεν επιτρέπεται να επιβιβαστούν σε ένα λεωφορείο ή εάν η αναχώρηση καθυστερεί άνω των 120 λεπτών, τότε αυτοί μπορούν να απαιτήσουν το πλήρες αντίτιμο του εισιτηρίου τους ή τρόπο ε-ναλλακτικής μεταφοράς στον τόπο προορισμού τους. Αν ο φορέας εκμετάλλευσης είναι σε θέση να παρά-σχει εναλλακτική μεταφορά, ο ταξιδιώτης έχει το δικαίωμα για πρόσθετη αποζημίωση ύψους 50% της τι-μής του εισιτηρίου. Εξαιρέσεις επιτρέπονται μόνο σε περιπτώσεις φυσικών καταστροφών ή ακραίων και-ρικών συνθηκών.


Παροχή βοήθειας στους επιβάτες με μειωμένη κινητικότητα


Οι βουλευτές υπερασπίστηκαν την απαίτηση παροχής βοήθειας από λεωφορεία και πούλμαν σε άτομα που είναι ανάπηρα ή έχουν μειωμένη κινητικότητα, αρκεί αυτοί να ενημερώνουν την εν λόγω εταιρεία για τις ανάγκες τους 36 ώρες πριν την αναχώρηση. Αν ο φορέας εκμετάλλευσης είναι σε θέση να παράσχει την απαιτούμενη βοήθεια, ο επιβάτης με μειωμένη κινητικότητα μπορεί να συνοδεύεται άνευ επιπρόσθετου κόστους από ένα άτομο της επιλογής του. Οποιαδήποτε απώλεια ή ζημία σε αναπηρικό αμαξίδιο ή άλλο εξοπλισμό θα πρέπει να αποζημιωθεί από την εταιρεία ή τον οργανισμό διαχείρισης του σταθμού.


Αποζημίωση για απώλεια ή ζημιά σε αποσκευές μέχρι 1200 ευρώ.


Κανόνες για αποζημίωση σε περίπτωση υπηρεσιών άνω των 250 χιλιομέτρων


Καθορίστηκαν κανόνες για αποζημίωση οι οποίοι θα πρέπει να ισχύουν μόνο για υπηρεσίες μεγάλων απο-στάσεων άνω των 250 χιλιομέτρων σε αντίθεση με το όριο των 500 χιλιομέτρων που αρχικά ζήτησε το Συμβούλιο.


Η αντιπρόεδρος κα Ρόδη Κράτσα τόνισε ότι με τον κανονισμό αυτό ολοκληρώνεται ο κύκλος της νομοθε-σίας για τα δικαιώματα των επιβατών στις μεταφορές μετά τους αντίστοιχους κανονισμούς για τους επιβά-τες αεροπλάνων, σιδηροδρόμων και πλοίων.


Ο κανονισμός θα τεθεί σε ισχύ δύο χρόνια μετά την δημοσίευσή της στην επίσημη εφημερίδα της Ευρωπα-ϊκής Ένωσης.

Δεν υπάρχουν σχόλια: