«Η βελτίωση της αποτελεσματικότητας και της αποδοτικότητας της Δημόσιας Διοίκησης, η αντιμετώπιση της γραφειοκρατίας με την απλούστευση διοικητικών διαδικασιών, η μείωση των διοικητικών βαρών και η αναβάθμιση της ποιότητας των υπηρεσιών που παρέχονται στους πολίτες και τις επιχειρήσεις, βρίσκονται στο επίκεντρο της πολιτικής μας με κεντρικό πυλώνα των προσπαθειών την Κεντρική Επιτροπή Απλούστευσης Διαδικασιών (ΚΕΑΔ), η οποία ιδρύθηκε με πρωτοβουλία του ΥΠ.ΕΣ. και έχει ήδη δώσει ήδη απτά αποτελέσματα», τόνισε ο υφυπουργός Εσωτερικών κ. Χρήστος Ζώης, στην ημερίδα που διοργάνωσε σήμερα στο ΕΒΕΑ, η ΓΓΔΔ & ΗΔ του ΥΠ.ΕΣ., με θέμα «Κεντρική Επιτροπή Απλούστευσης Διαδικασιών (ΚΕΑΔ): Αποτελέσματα - Προοπτικές».
Οι βασικοί άξονες
Όπως ανέφερε ο κ. Ζώης, «την τελευταία πενταετία, έχουμε καταβάλει σημαντικές προσπάθειες στον τομέα της τάχιστης διεκπεραίωσης των υποθέσεων του πολίτη, με την προώθηση της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και την καθιέρωση ψηφιακών συναλλαγών, περιορίζοντας φαινόμενα κακοδιοίκησης, κακοδιαχείρισης και διαφθοράς. Πιο συγκεκριμένα, κινούμαστε, στους εξής βασικούς άξονες:
Στην απλούστευση των διοικητικών διαδικασιών, που αυτό σημαίνει:
ü Κατάργηση δικαιολογητικών και αντικατάστασή τους με Υπεύθυνη δήλωση του Ν. 1599/86. Ενδεικτικά αναφέρω ότι το αντίγραφο ποινικού μητρώου αντικαταστάθηκε με υπεύθυνη δήλωση του Ν. 1599/86, σε 150 διοικητικές διαδικασίες, αρμοδιότητας των Υπουργείων Εμπορικής Ναυτιλίας, Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, Ανάπτυξης, κλπ. Μέχρι σήμερα έχουν καταργηθεί και αντικατασταθεί με υπεύθυνη δήλωση τα πιστοποιητικά περί μη άσκησης ποινικής δίωξης και περί μη παραπομπής σε δίκη σε όλες τις διοικητικές διαδικασίες, κερδίζοντας έως και 20 μέρες.
ü Αυτεπάγγελτη Αναζήτηση 211 Δικαιολογητικών και πιστοποιητικών από τις ίδιες τις Δημόσιες υπηρεσίες για λογαριασμό του πολίτη, τα 28 εκ των οποίων αναζητούνται υποχρεωτικώς. Τα υπόλοιπα 183 αναζητούνται αυτεπάγγελτα κατόπιν της συναίνεσης του ενδιαφερομένου. Με την αυτεπάγγελτη αναζήτηση δικαιολογητικών, μειώνεται η προσωπική επαφή του πολίτη με τους εκπροσώπους της διοίκησης που χειρίζεται υποθέσεις του, γεγονός που περιορίζει τη δημιουργία φαινομένων συναλλαγής και διαφθοράς.
ü Περιορισμό των συναρμοδιοτήτων μεταξύ υπουργείων και Υπηρεσιών, που είναι βέβαιο ότι δυσκολεύουν κάθε νέα επενδυτική πρωτοβουλία. Ήδη έχουμε καταργήσει τη συναρμοδιότητα του Υπουργείου Εσωτερικών στην έκδοση 19 κανονιστικών πράξεων.
ü Μείωση των υπογραφών κατά την έκδοση διοικητικών πράξεων σε τρεις (3) κατ΄ανώτατο όριο.
Η προσέγγιση της διαδικασίας
Η Κεντρική Επιτροπή Απλούστευσης Διαδικασιών αντιμετωπίζει μια σειρά παθογενειών της Δημόσιας Διοίκησης όπως η πολυπλοκότητα, οι ασάφειες και οι αντιφάσεις της τυπολατρικής εφαρμογής περιττών και απαρχαιωμένων ρυθμίσεων, το κόστος εφαρμογής των οποίων ξεπερνά το δημόσιο όφελος, καθώς και η απουσία κωδικοποίησης. Οι πολίτες και οι επιχειρήσεις επιβαρύνονται με υπέρογκα διοικητικά βάρη και με κινδύνους, ενώ οι δημόσιες υπηρεσίες με το κόστος των περιττών διαδικασιών, με αποτέλεσμα η διασφάλιση της διαφάνειας να μην είναι δυνατή. Με στόχο τη συμμετοχή και τη λογοδοσία, η ποιότητα της διακυβέρνησης γίνεται αποτελεσματικότερη και καθίσταται εφικτή η εφαρμογή της νομιμότητας και του ελέγχου της διαφθοράς. Έτσι με αφετηρία τις θεσμικές ρυθμίσεις, υιοθετούνται οι απαραίτητες πολιτικές και οργανώνονται οι πρακτικές λειτουργίας των υπηρεσιών, οι οποίες στελεχώνονται επαρκώς τόσο με έμψυχο δυναμικό, όσο και με τα τεχνικά μέσα.
Τα Κριτήρια που χρησιμοποιούνται με στόχο την απλούστευση νέων διαδικασιών πρέπει να απαντούν στα παρακάτω ερωτήματα:
- Περιορίζεται η δυνατότητα συναλλαγής του πολίτη ή της επιχείρησης;
- Επιβαρύνεται ο πολίτης, ή η επιχείρηση με υπερβολικό διοικητικό βάρος;
- Επιβαρύνεται ο πολίτης, ή η επιχείρηση με υπερβολικό άμεσο οικονομικό κόστος;
- Επιβαρύνεται η δημόσια υπηρεσία με υπερβολικό οικονομικό κόστος για τη διαχείριση της συναλλαγής με τον πολίτη, ή την επιχείρηση;
- Είναι αντικειμενικά υπερβολικός ο χρόνος διεκπεραίωσης του σταδίου της διαδικασίας, ή εξασφάλισης του απαιτούμενου δικαιολογητικού; Υπάρχουν προθεσμίες;
- Υπάρχουν ελλείψεις στη σαφήνεια, την επάρκεια και την πρόσβαση στον πολίτη, ή την επιχείρηση, της απαραίτητης πληροφορίας;
- Υπάρχουν ελλείψεις στις προϋποθέσεις αποτελεσματικής λειτουργίας των δημοσίων υπηρεσιών που διαχειρίζονται την συναλλαγή – θεσμικές, οργανωτικές, τεχνολογικές, στελέχωσης, κλπ;
Όπως ανέφερε ο κ. Ζώης, «μέχρι σήμερα η ΚΕΑΔ έχει συνεργασθεί συνολικά με 145 εταίρους, εμπειρογνώμονες, μη κυβερνητικές οργανώσεις και κυρίως εκπροσώπους των ενώσεων των εργαζομένων και των εργοδοτών. Έχουμε προχωρήσει σε περισσότερες από 30 Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις με τις οποίες προωθούμε περαιτέρω την απλούστευση διοικητικών διαδικασιών ώστε να μειωθεί η γραφειοκρατία στην απονομή σύνταξης, στην επιχορήγηση νέων επαγγελματιών από τον ΟΑΕΔ, στην ίδρυση και λειτουργία ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων και στην αναγνώριση πτυχίων της αλλοδαπής και άλλα. Ενδεικτικά, η Επιτροπή έχει παρέμβει στην καθιέρωση της υποχρεωτικής Αυτεπάγγελτης Αναζήτησης της Ασφαλιστικής Ενημερότητας καθώς επίσης και από τις 18 Μαΐου του 2009 και της Φορολογικής Ενημερότητας. Μέχρι σήμερα η Επιτροπή έχει ασχοληθεί μεταξύ άλλων με την απλούστευση της Διαδικασίας αδειοδότησης Καταστημάτων Υγειονομικού Ενδιαφέροντος (ΚΥΕ), τη Διαδικασία αναγνώρισης τίτλων σπουδών ΑΕΙ της αλλοδαπής από τον ΔΟΑΤΑΠ, τη Διαδικασία απονομής σύνταξης των φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης, τη Διαδικασία επιχορήγησης νέων ανέργων επιχειρηματιών από τον ΟΑΕΔ, τη Διαδικασία αναγκαστικής απαλλοτρίωσης, την Αναδιοργάνωση της λειτουργίας των λαϊκών Αγορών και την απλούστευση των διαδικασιών αδειοδότησης των Μικροπωλητών, τη Διαδικασία Επιστροφής Φόρου Προστιθέμενης Αξίας για εξαγωγική δραστηριότητα και τις Διαδικασίες Έκδοσης Οικοδομικών Αδειών.Αναφορικά με το επίκαιρο ζήτημα της Μετανάστευσης, η ΚΕΑΔ έχει καταρτίσει έκθεση, για την απλούστευση των διαδικασιών έκδοσης και ανανέωσης των αδειών διαμονής για τους αλλοδαπούς προερχόμενους από χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, η πλειονότητα των οποίων αφορά μετανάστες, κυρίως από Βαλκανικές χώρες και χώρες της Ασίας και της Αφρικής. Πρόκειται για ένα σημαντικό πληθυσμό ο οποίος προσεγγίζει το 1.000.000 άτομα, περιλαμβανομένων και των παράνομων μεταναστών». «Έχουμε υποχρέωση να προσφέρουμε τις καλύτερες δυνατές υπηρεσίες προς τον πολίτη με ταχύτητα και ποιότητα. Δεν σταματάμε εδώ. Θα είμαστε ικανοποιημένοι μόνο όταν όσα συγκροτούν ένα περιβάλλον αρνητικών εμπειριών και εικόνων για τους συμπολίτες μας αποτελέσουν παρελθόν. Είμαι βέβαιος ότι η σημερινή Ημερίδα συμβάλλει στη διάχυση της προσπάθειας που καταβάλλουμε στο Υπουργείο Εσωτερικών για μια Δημόσια Διοίκηση ριζικά διαφορετική, πιο ευέλικτη, αξιόπιστη, διαφανή, σύγχρονη, ταχύτερη, ποιοτική, αποδοτική. Εργαζόμαστε για Δημόσια Διοίκηση αποτελεσματικό σύμμαχο στην καθημερινότητα του πολίτη», κατέληξε ο υφυπουργός Εσωτερικών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου